( 4.7 822 )

ریاحین ـ حجت‌الاسلام والمسلمين سيدجواد موسوی هوايی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبليغات اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، به ترسيم روند منطقی مباحث مطرح در خطبه فدكيه پرداخت.

وی سخنان خود را با تأكيد بر لزوم ترويج صحيح خطبه فدكيه در جامعه آغاز و اظهار كرد: نكته اساسی اين است كه خط مشی اصلی و اساسی اهل بيت(ع) از خداوند، قرآن و وجود مقدس پيامبر(ص) گرفته شده است، اين خط مشی صحيح و منطقی در قرآن و روايات صحيحه ما از جمله نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه، مجموعه خطبه غدير و خطبه حضرت زهرا(س) وجود دارد و اينها مجموعه‌های بی‌نظری هستند كه در انتقال معارف می‌توانند به ما كمك كنند.

حجت‌الاسلام موسوی هوايی تصريح كرد: رواياتی كه از وجود پيامبر(ص) نقل شده، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه، خطبه غدير و خطبه حضرت زهرا(س) بيان و تبيين قرآن كريم هستند، لذا در جای جای مباحثی كه از حضرات معصوم(ع) نقل است، به آيات شريفه قرآن استشهاد شده است.

وی با اشاره به اين واقعيت كه «اهل البيت أدری بما فی البيت؛ اهل بيت(ع) به آنچه بر آن خانه نازل شده آگاه‌تر هستند»، اظهار كرد: بايد توجه كرد كه خطبه حضرت زهرا(س) جدا از قرآن و معارف الهی نيست، بلكه تبيين قرآن و موازين حقه پيامبر(ص) و موازين حقه حضرت زهرا (س) است. چون فاطمه (س) بر اساس نقلی از امام زمان(عج) كه فرموده‌اند: «ما اهل بيت حجت‌ خدا بر مردم هستيم و مادرمان فاطمه(س) حجت‌ خدا است بر ماست»، حجت خداوند بر اهل بيت هستند.
اين خطيب كشورمان به تبيين جايگاه سندی خطبه فدكيه پرداخت و گفت: بيش از 350 نفر از علمای اهل سنت و صحابه اين خطبه را نقل كرده‌اند، يعنی اين خطبه سند اساسی تاريخی است در مسئله حقانيت اسلام، تشيع و نهادينه كردن معارف الهی.
وی با توجه به آسيبی كه حضرت فاطمه(س) ديده بودند، (كه اصل اين آسيب از سوی شيعه و سنی نقل شده است)، اين خطبه را اعجاز دانست و اظهار كرد: بانوی باردار آسيب ديده‌ای برای حفظ اسلام، قرآن و ولايتی كه دو ماه است خداوند آن را در غدير معرفی كرده، خطبه‌ای مطرح و در آن از حق ولی زمان و معارف الهی دفاع می‌كنند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبليغات اسلامی با تأكيد بر اينكه برای تفسير خطبه فدكيه بايد به شرايط و ترسيم فضايی كه حضرت فاطمه(س) در آن به ايراد اين خطبه پرداخته‌اند، توجه شود، گفت: حضرت بايد بصيرتی را در جامعه آن زمان و تاريخ ايجاد می‌كردند كه با آن چراغ برای هميشه راه حق روشن بماند.

وی با مطرح كردن اين مسئله كه جايگاه اين خطبه جايگاه عظيمی برای تبيين حق و تشخيص حق از باطل است، متذكر شد كه هدف حضرت زهرا(س) از بيان خطبه فدكيه تبيين آرمان‌های الهی اسلام است، نه بازپس گيری يك مسئله مادی و تصريح كرد: بايد توجه داشته باشيم كه برخی استدلال‌ها ما را به اين سمت نكشانند كه حضرت در تلاش برای بازپس‌گيری فدك بودند.

حجت‌الاسلام موسوی هوايی در ادامه به بيان موضوعات مطرح در خطبه حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: پس از حمد الهی مطالب و موضوعات مختلف در اين خطبه مطرح می‌شود كه از بيان توحيد آغاز شده و با بيان عظمت قرآن، عظمت پيامبر(ص)، تشريح نبوت و آثار آن، جايگاه نبی‌الله، تبيين مسئله قيامت، اشاره و تصريح به عدل الهی و حكمت بلند خداوند متعال، اشاره به نعمت‌های خدا و به خصوص نعمت‌های معنوی از جمله نعمت هدايت و وجود مقدس پيامبر، نعمت ولايت و امامت و شكرگذاری اين نعمت‌ها ادامه می‌يابد.
وی افزود: حضرت زهرا(س) در ادامه مطرح می‌كنند كه خداوند احكامی را قرار داده و سپس دلايل اين احكام را بر می‌شمارند و مطرح می‌كنند كه حج، نماز، صله ‌ارحام و ... چه كاركردهايی دارند و سپس در ادامه اين روند منطقی - استدلالی، عنوان می‌كنند كه آنچه بايد در رأس اين احكام رعايت شود وجود يك ولی‌الله است.

حجت‌الاسلام هوايی افزود: اين سير مطرح كردن مسائل از سوی حضرت زهرا(س) بسيار منطقی است و از مبانی فكری و انديشه‌ای شروع شده و با نحوه پاسداشت اين مبانی در جامعه ادامه يافته و در نهايت مطرح می‌شود كه بايد در رأس حكومت يك انسان والا كه شبيه‌ترين انسان به پيامبر است، قرار بگيرد.
وی در ادامه سخنان خود با استناد به منابع اهل سنت در مورد ويژگی‌ها و جايگاه عظيم معرفتی حضرت علی(ع) گفت: همه می‌دانيم كه جناب ابوبكر، عمر و عثمان (افرادی كه مستقيم با اميرالمومنين(ع) درگير شدند) همه معترف به اين بودند كه علی(ع) اعلم از آنها، نزديك‌تر به پيامبر و فاضل‌تر است و از خود خليفه دوم و عايشه در مورد فضايل حضرت علی(ع) روايت‌های زيادی در منابع اهل سنت نقل شده است. حتی امامان اهل سنت(شافعی، حنفی، حنبلی و مالكی) تماماً به اين برتری اشاره كرده‌اند و ما بايد بدون حب و بغض اين مسئله را به صورت علمی و تاريخی بررسی كنيم.

حجت‌الاسلام هوايی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در ادامه خطبه مطرح می‌كنند كه بايد امامی اصول اسلامی را اجرا كند و سپس از مردم سؤال می‌كند: «آيا غدير را فراموش كرده‌ايد»، اين خطبه ادامه پيدا كرده و موجب آگاهی مردم می‌شود، در اين زمان است كه مدعيان خلافت با سخنان خود و مطرح كردن موضوعی انحرافی شروع به ضربه زدن كرده و مغالطه‌ای راجب ارث مطرح می‌كنند، مثلاً عنوان می‌كنند كه پيامبران ارث باقی نمی‌گذارند كه حضرت زهرا(س) با استناد به آيات قرآن پاسخ آنها را می‌دهد و آنها ساكت می‌شوند.

وی تصريح كرد: مطرح كردن مسئله فدك يك مسئله انحرافی بود كه حضرت مثل يك فقيه متبحر در آيات قرآن، (البته كدام فقيهی است كه به گرد خاك چادر حضرت زهرا(س) برسد)، خيلی قوی و محكم به اين مسئله پاسخ دادند.

Review Count : 0 Review

0/700
Change the CAPTCHA code