( 4.2 546 )

ریاحین ـ حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مهدی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: حضرت معصومه(س) سال 173 هجری قمری متولد شدند و 10 ساله بودند که پدر بزرگوارشان امام کاظم(ع) به شهادت رسیدند. طی این 10 سال امام کاظم(ع) چهار سال را در زندان به سر می‌بردند، به این معنا که حضرت معصومه(س) نتوانستند از محضر علمی پدر خود به طور مستقیم بهره ببرند. البته ایشان مقام علمی رفیعی دارند.

نویسنده کتاب «کریمه اهل‌بیت(س)» عنوان کرد: زمانی که ایشان شش الی هفت سال داشتند، عده‌ای به در منزل پدرشان می‌آمدند تا سوالات خود را مطرح کنند و چون امام کاظم(ع) در منزل نبودند و این افراد از راه دور آمده بودند، از این‌که جواب سوالات خود را نگرفته بودند ناراحت شدند. بنابراین، حضرت معصومه(س) فرمودند اگر شما به این دلیل ناراحت هستید، من می‌توانم جواب سوالات شما را بدهم. بنابراین این دختر شش الی هفت ساله به سوالات علمی این افراد پاسخ می‌دادند.

این پژوهشگر حوزه مهدویت عنوان کرد: از مقامات علمی حضرت معصومه(س) در کتاب‌های معتبر شیعه سخن گفته شده است، از جمله کتاب «کشف العلی» به قلم ابن عرندس حلی که در قرن هفتم زندگی می‌کرد. او در این کتاب با استناد به اسناد موجود، شواهدی از مقامات علمی حضرت معصومه(س) را بیان کرده است. زیارت‌نامه‌ای که در حرم حضرت معصومه(س) می‌خوانیم به قلم امام رضا(ع) نگاشته شده است. امام رضا(ع) فرموده‌اند هر کس حرم خواهر ما را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود. در بخشی از این زیارت‌نامه امام رضا(ع) به ما تعلیم داده‌اند که از حضرت معصومه(س) شفاعت نزد خداوند را بطلبیم، چرا که این بانوی بزرگوار در نزد خداوند مقام والایی دارد. این موضوع بیانگر جایگاه والای حضرت معصومه(س) است که امام معصوم این‌گونه مقام والای ایشان را تبیین می‌کند.

نویسنده کتاب «اجساد جاویدان» اظهار کرد: معصومان در دین ما فقط چهارده معصوم نیستند، بلکه 124 هزار پیامبر همه معصوم هستند. حضرت معصومه(س) نیز معصوم بودند، به این معنا که مرتکب گناه نمی‌شدند. چهارده معصوم چون حجت الهی هستند باید معصوم باشند، اما افرادی هم هستند که حجت الهی نیستند اما معصوم هستند و مرتکب گناه نمی‌شوند، مانند حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) که حجت الهی نیستند ولی معصوم هستند. تاکنون کتاب‌های زیادی برای اثبات عصمت این بزرگواران نگاشته شده است.

مهدی‌پور یادآور شد: دلایل زیادی برای اثبات عصمت حضرت معصومه(س) وجود دارد. مهم‌ترین دلیل بیان امام رضا(ع) است که می‌فرمایند:«هر کس حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند همانند این است که مرا زیارت کرده باشد.» تنها به دلیل عصمت این بانوی بزرگوار است که زیارت او در حد صواب امام معصوم(س) قلمداد می‌شود. مقام این بانوی بزرگ تا اندازه‌ای والا است که در روایات معتبر از بهشت به عنوان پاداش زیارت این بانوی بزرگوار یاد شده است.

این پژوهشگر و نویسنده حوزه مهدویت افزود: امام صادق(ع) هم بیش از 50 سال قبل از ولادت حضرت معصومه(س)، می‌فرمایند:«برای خدا حرمی هست در مکه، برای پیامبر(ص) حرمی هست در مدینه، برای امیرالمومنین(ع) حرمی هست در کوفه و برای ما امامان حرمی هست در قم. یک بانویی از تبار من آن‌جا به خاک سپرده می‌شود که با شفاعت این بانو همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.»

نویسنده کتاب «جزیره خضراء» گفت: تمامی این روایت‌ها مقام والای حضرت معصومه(س) را تبیین می‌کند، چرا که مرسوم نبوده است یک امام معصوم(ع) از بانویی که در آینده متولد خواهد شد، خبر بدهند. بعد از فاطمه زهرا(س) برای هیچ بانویی چنین شفاعتی گسترده ذکر نشده است.

وی گفت: من حدود 100 کرامت را در کتاب «کرامات معصومیه» نقل کرده‌ام که بیشتر این کرامات را به طور مستقیم، میدانی و بدون واسطه از افرادی که مورد توجه این بانوی بزرگ قرار  گرفته‌اند، نقل کرده‌ام.

 

Review Count : 0 Review

0/700
Change the CAPTCHA code