( 4.7 1252 )

ریاحین :  رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هنگامی که خداوند متعال آدم ابوالبشر را آفرید و از روح خود در او دمید، آدم به جانب راست عرش نگریست، پنج هیکل و شبح نوری را در حال رکوع و سجود دیده گفت: پروردگارا آیا قبل از من کسی را از خاک و گل آفریده‌ای؟ فرمود: نه، ای آدم، گفت پس این پنج هیکلی که به شکل و قیافه خودم می‌بینم کیستند؟

 

 

پاداش سلام بر آن حضرت

19 ـ یزیدبن عبدالملک نوفلی از پدرش از جدش روایت کرده است که گوید: روزی به خدمت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام مشرف شدم، ابتداء آن حضرت بر من سلام کرد،و فرمود: پدرم (در زمان حیات حضرت رسول) فرمود: هر کس سه روز بر من و تو سلام کند بهشت برای او خواهد بود، عرض کردم: آیا این مطلب مخصوص دوران حیات و زندگی شما و آن حضرت است و یا شامل بعد از فوت شما خواهد بود؟ فرمود: در زندگی و بعد از مرگ ما هر دو می‌باشد. [19]

20 ـ ابن‌عباس می‌گوید: هنگامی که حضرت فاطمه علیهاالسلام متولد شد حضرت رسول او را «منصوره» نامید، جبرئیل نازل شده و عرض کرد: پروردگارت به تو و نوزادت سلام می‌رساند. [20]

حنوط حضرت زهراء از بهشت آمده است

21 ـ ابن‌سنان به طور مرفوع این حدیث را نقل کرده است که: سنت در حنوط سیزده درهم و یک سوم درهم است. محمد بن احمد گوید روایت کرده‌اند که جبرئیل علیه‌السلام بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده و حنوطی آورد و وزن آن چهل درهم بود، رسول خدا آن را به سه بخش تقسیم کرد بخشی برای خودش و بخشی را برای علی، و بخشی را برای فاطمه صلوات الله علیهم اجمعین معین فرمود. [21]

فاطمه در جنگ و صلح با دیگر افراد اهل‌البیت شریک است

22ـ  ابوحازم، از ابوهریره، روایت کرده است که گوید: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی و حسن و حسین و فاطمه نگریسته و فرمود: من با کسی که با شما بجنگد در جنگ و با کسی که با شما سازش داشته باشد سازش دارم. [22]

 

حضرت زهرا از بهترین آفریدگان است

23 ـ  رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: اگر در روز زمین بندگانی برتر از علی و فاطمه و حسن و حسین وجود می‌داشت خداوند به من دستور می‌داد که آنها را با خود برای مباهله بیرون ببرم، لکن به من فرمود که با وجود ایشان مباهله کنم و آنان برترین خلقند و من به وسیله آنان بر مسیحیان غلبه کرده و پیروز شدم. [23]

خانه حضرت زهرا در بهشت با خانه بقیه پنج تن یکی است

24 ـ  امام باقر علیه‌السلام فرمود: از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره آیه شریفه: «الذین آمنوا و عملوا الصالحات طوبی لهم و حسن ماب» [24] سوال شد، فرمود: طوبی درختی است در بهشت که ریشه‌اش در خانه من و شاخه‌اش در بهشت است، گفته شد یا رسول‌الله، درباره آن از شما قبلا سوال شد و شما فرمودید که آن درختی است در بهشت که ریشه‌اش در خانه علی و فاطمه و شاخه‌اش در بهشت می‌باشد، فرمود: همانا در قیامت خانه من و خانه علی و فاطمه در یک جا است. [25]

25 ـ  رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: در بهشت درجه و مرتبه‌ای به نام وسیله، است هر گاه خواستید از خداوند چیزی در خواست کنید وسیله را از خداوند بخواهید، عرض کردند یا رسول‌الله، آیا در آن جا کسی با شما ساکن هست؟ فرمود: علی و فاطمه و حسن و حسین. [26]

26 ـ  و از آن حضرت نیز نقل شده است که فرمود: من شجره و فاطمه بار آن و علی بارور کننده و حسن و حسین میوه و دوستان ما برگ‌های آن درخت می‌باشند و همه ما در بهشت خواهیم بود. [27]

27 ـ  و از آن حضرت نیز روایت شده است که فرمود: من و فاطمه و حسن و حسین همگی در یک جا جمع هستیم. [28]

حضرت زهرا در برقراری میزان با دیگر پنج تن شریک است

28 ـ  رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: من میزان علم، علی دو کفه آن، حسن و حسین نخ‌های آن و فاطمه بندهای آن، امامان امت من عمود و استوانه آنند، اعمال دوستان و دشمنان ما به آن وزن می‌شود. [29]

فاطمه در داستان کشتی نوح با دیگر افراد اهل‌البیت شریک است

29 ـ  رسول خدا فرمود: هنگامی که خداوند متعال اراده فرمود که قوم نوح را نابود کند به او دستور داد که تخته‌های درخت ساج را قطع کند بعد از بریدن ندانست چه کند، جبرئیل فرود آمد و شکل کشتی را به او نشان داد و صندوقچه‌ای که یکصد و بیست و نه هزار میخ در آن بود برایش آورد، وی غیر از پنج میخ تمام آنها را در آن کشتی به کار گرفت دستش را به یکی از آنها زد آن میخ در دست آن تابیده و هم چون ستاره‌ای نورانی در وسط آسمان درخشید نوح متحیر و شگفت‌زده شد، خداوند آن میخ را به زبان فصیح و گویا به نطق آورد و گفت: من به نام بهترین پیامبران حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم می‌باشم جبرئیل نزد او آمد نوج به او گفت: ای جبرئیل، این چه میخی است که تا کنون چیزی شبیه آن ندیده‌ام؟ گفت: این میخ به نام بهترین انسان‌های اولین و آخرین، حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم است، آن در قسمت جلو راست کشتی به کار گرفت، بعد دستش را به میخ دوم زد نوری از آن درخشید و اطراف را روشن کرد، نوح علیه‌السلام پرسید این میخ چیست؟ جبرئیل پاسخ داد: میخ برادر و پسر عمویش علی بن ابیطالب است، آن میخ را در جلو سمت چپ کشتی کوبید، بعد دستش را به میخ سوم زد، آن نیز درخشید و روشن کرد، جبرئیل به او گفت: این میخ فاطمه علیهاالسلام است، آن را در کنار میخ پدرش حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم کوبید، بعد دستش را به میخ چهارم زد، آن نیز درخشید و روشن کرد، به او گفت: این میخ حسن علیه‌السلام است آن را در کنار میخ پدرش علی علیه‌السلام کوبید بعد دستش را به میخ پنجم زد نوری درخشید و صدای گریه بند شد و نمناک شد، نوح پرسید ای جبرئیل این تری و نم چیست: پاسخ داد: این میخ حسین بن علی سیدالشهداء است، آن را در کنار میخ برادرش کوبید.
آنگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند متعال فرموده است: «و حملناه علی ذات الواح و دسر» [30] حضرت فرمود: مقصود از الواح در این آیه همان چوبها است و میخ‌های آن ما هستیم و اگر ما نبودیم کشتی و ساکنانش را حرکت نمیداد. [31]

توسل حضرت زکریا به حضرت زهرا

30 ـ  مولایمان حضرت بقیه الله ارواحنا فداه در پاسخ سعد بن عبدالله در ضمن حدیثی طولانی می‌فرماید: حضرت زکریا از پروردگارش درخواست نمود که اسامی پنج تن را به او بیاموزد، جبرئیل علیه‌السلام بر او نازل شده و آنها را به او آموخت، هرگاه که زکریا اسم محمد و علی و فاطمه و حسن علیه‌السلام را می‌برد اندوهش برطرف می‌شد، ولی همین که اسم حسین علیه‌السلام را می‌برد بغض گلویش را می‌فشرد و نفسش به شماره می‌افتاد و گریه‌اش می‌گرفت روزی گفت: خداوند چه سری دارد که هر گاه اسم چهار نفر از اینان را می‌برم و اندوهم بر طرف شده و خاطرم تسکین می‌یابد ولی به هنگام نام بردن از حسین اشکم جاری و آه و ناله‌ام بلند می‌شود؟

خداوند متعال داستان حسین علیه‌السلام را به او خبر داده و فرمود: «کهیعص» [32] کاف اسم کربلاء، هاء هلاکت و نابودی خاندان پیامبر، یاء یزید که به حسین ظلم و ستم نمود، «عین» اشاره به عطش و تشنگی حسین و «صاد» صبر او است.

زکریا که این مطالب را شنید سه روز از مسجدش بیرون نرفته و دستور داد کسی بر او وارد نشود و شروع به گریه و زاری نمود و ذکر مصیبت او این عبارت بود: خداوندا آیا بهترین آفریدگانت به فرزندش مصیبت زده می‌شود؟ آیا چنین مصیبتی بر آستانه آنان فرود می‌آید؟ بعد گفت: خداوندا فرزندی به من بده که در دوران پیری دیدگانم به او روشن شده و وارث و جانشین من باشد، او را برای من بمانند حسین نسبت به حضرت محمد قرار بده، بعد از آن که او را بهمن دادی مرا گرفتار محبت او بگردان و بعد همانگونه که حبیبت محمد به مصیبت او دچار شد مرا نیز دچار مصیبت او بگردان، خداوند یحیی علیه‌السلام را به او داد و او را به مصیبت فقدان او دچار کرد، دوران حمل یحیی هم چون دوران حمل حسین شش ماه بود. [33]

19 ـ  بیت‌الاحزان فی مصائب سادات الزمان الخمسه الطاهرین من ولد عدنان علیهم‌السلام/ فارسی، ملا عبدالخلاق بن عبدالرحیم یزدی مشهدی متوفای 1268 ه، تبریز 1275 ه چاپ سنگی، ایران 1235 ه سنگی.

20 ـ  تاریخ سیده نساءالعالمین و بضعه سید المرسلین/ جلد 43 بحارالانوار، تهران، دارالکتب اسلامیه، چاپ اول و بیروت موسسه الوفاء موسسه چاپ دوم 1403 ه، 1983 م 373 صفحه افست از چاپ تهران.

21 ـ  تحریر النقول امنا حواء و فاطمه البتول/ ابن صباغ مالکی، نور الدین علی بن محمد بن احمد مکی (784 ـ  855) که نسخه‌ای آن در کتابخانه ملی پاریس تحت شماره 1927، موجود است.

 

22 ـ  تحفه الفاطمیه، فی احوال سیده النساء فاطمه الزهراء علیهاالسلام و مناقبها و مصائبها/ میرزا عبدالحسین بن محمد علی اصفهانی مشهور به خوش نویس، تقریظ از مولی محمد حسین بن جعفر فشارکی، اصفهان 1328 ه چاپ سنگی فارسی، به الذریعه 3/ 430 مراجعه کنید.

 

23 ـ  خطبه السیده فاطمه امام الصحابه/ فارسی به عنوان سخنرانی حضرت فاطمه جلوه‌گاه ایده‌آل اسلام، توران انصاری تهران، 1345 ه، ش 84 صفحه، قطع کوچک.

24 ـ  خطبه اللمه/ خطبه حضرت زهراء که به مناسبت ورود حضرت زهراء علیهاالسلام به مسجد در بین جمعی از زنان، «لمه» نامیده شده است، این خطبه را ابوبکر احمد بن عبدالعزیز جوهری در کتابش «السقیفه» به سندهای فراوانی ذکر کرده است و ابن ابی‌الحدید آن را شرح نهج‌البلاغه به هنگام شرح نامه حضرت علی علی‌السلام به عثمان بن حنیف آورده است.

این خطبه در کتاب «شافی»، احتجاج، کشف الغمه، الطرائف و بلاغات النساء نیز آمده است، الذریعه 7/ 204 ـ  205.

25 ـ  الداهیه الحاطمه علی من اخرج من اهل البیت فاطمه/ شیخ حیدر علی هندی فیض آبادی وی در این کتاب پاسخ کسی را داده که شمول آیه تطهیر را نسبت به حضرت فاطمه علیهاالسلام رد کرده و آن حضرت را از جمع اهل البیت خارج نموده و اظهار داشته که آیه تطهیر شامل آن حضرت نمی‌شود، به کتاب التفاقه الاسلامیه فی الهند، 219، اهل البیت علیهم‌السلام در مکتبه العربیه، بخش کتب خطی، مراجعه شود.

26 ـ  درر اللئالی فی حجه دعوی البتول لفدک و العوالی/ حسین بن یحیی بن ابراهیم بن علی دیلمی (1149 ـ  1249 ه) نسخه‌ای در دانشگاه غریبه شماره 92 مجامیع، به مصادر الفکر العربی الاسلامی فی الیمن، 241، مراجعه شود.

27 ـ  الدره الحیدریه/ به زبان اردو، بررسی مساله فدک و متعلقات آن، سید محمد حسین بن حسین بخش که زیدی مذهب و ساکن تو کانوی هند می‌باشد متولد سال 1290 چاپ هند، الذریعه 8/ 97.

28 ـ  الدره الغراء فی وفات الزهراء علیهاالسلام/ شیخ حسین بن محمد آل‌عصفور بحرانی متوفای 1216 ه، نسخه‌ای از آن در تستر نزد شیخ مهدی آل‌شریف‌الدین در ضم مجموعه‌ای وجود دارد و این نسخه زما مولف است، در نجف در سال 1372 ه چاپ شده است 96 صفحه، قطع متوسط، الذریعه 8/ 104 و 25/ 119.

29 ـ  الدره الیتیمه فی بعض فضائل السیده العظیمه، فی مناقب البضعه البتول فاطمه الزهراء علیهاالسلام/ تالیف ابوالسیاده عبدالله بن ابراهیم بن حسن میزغنی حنفی مکی، متوفای 1193، ه تحقیق از محمد سعید طریحی، چاپ بیروت، موسسه الوفاء 1405 ه.

30 ـ  ذکر بنات رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، فاطمه بنت رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم/ در العبقات الکبری 8/ 19 ـ  30، بیروت، دار صادر.

31 ـ  ذکر فاطمه ابنته ـ  صلی الله علیه و آله و سلم ـ  و وصیتها و فاتها و من غلسها و ولدها/ در تاریخ الخمیس فی احولا انفس النفیس، جزء 1/ 277 ـ  280 ـ  شیخ حسن بن محمد دیار بکری، بیروت، موسسه شعبان.

32 ـ  ذکر مناقب فاطمه بنت رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم، در «المستدرک علی الصحیحن فی الحدیث» جزء 3/ 151 ـ  176 / تالیف حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله حافظ، متوفای 145 بیروت دارالفکر، 1398ه، 1987 میلادی.

33 ـ  الرساله الباهره فی تفضیل السیده فاطمه الزهراء الطاهره علیهاالسلام/ سید ابومحمد حسن بن طاهر قائنی هاشمی، الذریعه 15/2.

 

منبع: کتاب فاطمه زهراء (سلام الله علیها) شادمانی دل پیامبر (صلی الله علیه و آله

تألیف: آیت الله احمد رحمانی همدانی

 ترجمه : دکتر حسن افتخارزاده سبزواری

 

 

Review Count : 0 Review

0/700
Change the CAPTCHA code