( 0. 0 )

ریاحین : کتاب «فاطمه زهرا (س) از ولادت تا شهادت» تالیف علامه سید محمدکاظم قزوینی، از سوی انتشارات گل‌پوش راهی بازار نشر شد.

چاپ  نخست از کتاب «فاطمه زهرا (س) از ولادت تا شهادت» تالیف علامه فقید آیت‌الله سید محمدکاظم قزوینی، با ترجمه و نگارش علی کرمی فریدنی، از سوی انتشارات گل‌پوش به بازار نشر عرضه شده است.
 
کتاب حاضر ترجمه کتاب «فاطمة‌الزهراء من‌المهد الی‌اللحد» است که 25 سال پیش توسط علامه سید محمدکاظم قزوینی به رشته تحریر درآمده است. این اثر در مدت ربع قرنی که از تالیف آن می‌گذرد، ده‌ها بار در ایران، عراق و لبنان تجدیدچاپ شد. 12 سال پیش نخستین برگردان فارسی این کتاب در ایران چاپ و منتشر و در ادامه ترجمه اردوی آن در لاهور به زیور طبع آراسته شد.
 
در صفحات ابتدایی کتاب در سطوری به قلم مولف فقید کتاب می‌خوانیم: «واقعیت این است که نگارنده، سال‌ها بر این اندیشه بود که به اندازه توان و امکانات ناچیز خویش، کتابی در مورد بانوی بانوان فاطمه زهرا - که بر او و پدر گرانمایه و همسر ارجمند و فرزندان شکوهبارش، درود خدا باد - بنگارم؛ کتابی که هم ترسیم‌کننده زندگی درس‌آموز و تاریخ‌ساز او باشد و هم نیاز جویندگان آب حیات کوثر همیشه جوشان وجود او را پاسخ گوید. نگارنده ضرورت این کار ارزشمند را از دیرباز احساس می‌نمودم و برای انجام آن نیز از خویشتنن شور و شوق وصف‌ناپذیری می‌یافتم؛ چراکه می‌دیدم در فرهنگ و آثار نویسندگان و نیز کتابخانه‌های عربی و اسلامی، اثر جامع و شایسته‌ای که در خور مقام والا و پرشکوه برترین بانوی جهان باشد، به چشم نمی‌خورد و به راستی نوعی خلاء و نیاز احساس می‌شود.»
 
در صفحه 57 کتاب نیز در ذیل سرفصلی با عنوان «قلم‌های زهرآگین» آمده است: «یکی از شگفت‌آورترین رخدادهای روزگار این است که شخصیت پرشکوه و والای دخت فرزانه پیامبر - که در اوج شرافت و در پرفرازترین قله آراستگی به ارزش‌های انسانی و اخلاقی است - از سوی برخی مسلمان‌نما و بیگانه، هدف حملات سخت و ناجوانمردانه قرار گرفته و قلم‌های زهرآگینی بر ضد او به‌کار افتاده است. اگر شما به فرهنگ‌های روایی - که از فضایل این شخصیت گرانمایه موج می‌زند - مراجعه نمایی، در کنار انبوه روایات در ترسیم شکوه فاطمه (س)، به چند روایت ساختگی و بی‌اساس نیز برخورد خواهی نمود که دست خیانت و تعصب آن‌‌ها را ساخته و زبان‌های کینه و دشمنی کورِ بازرگانان حدیث و دروغ‌سازان - که هماره بوق‌های تبلیغاتی سلطه‌گران پیشین بوده و از شیطان‌های خویش الهام گرفته و خشنودی مخلوق را به خشم آفریدگار هستی خریدار بوده‌اند - این روایات دروغ را ساخته و پرداخته‌اند.»
 
علامه قزوینی لحظات ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) را براساس روایات معتبر در سرفصلی با عنوان «در آستانه طلوع» این‌گونه روایت کرده است: «به هر حال حدیث‌نگاران و مورخان از جمله: «طبری» در «ذخائر‌العقبی»؛ «صفوری» در «نزهة‌المجالس» و «قندوزی» در «ینابیع‌المودة» در مورد چگونگی طلوع خورشید جهان‌افروز دخت سرافراز پیامبر، از مادرش آورده‌اند که فرمود: هنگامی که لحظات ولادت فرزندم نزدیک می‌شد، پیکی به سوی قابله‌های قریش گسیل داشتم تا بیایند و در آن لحظات دشوار مرا یاری کنند، اما آنان بدان دلیل که من همسر محمد (ص) بودم، از آمدن به یاری من سر باز زدند. (بحار، ج 43، 2؛ عوالم‌العلوم، ج 11، ص 43، 201). درست در همان شرایط بود که چهار بانوی بزرگوار - که زیبایی و درخشندگی چهره‌هایشان وصف‌ناپذیر می‌نمود - به خانه من آمدند و پس از ورودشان یکی از آنان گفت: «خدیجه»! غم مدار که من مادر تو «حوا» هستم. دیگری گفت: من هم «آسیه» می‌باشم. سومی گفت: من «کلثوم»، خواهر موسی هستم و چهارمی نیز خود را «مریم» دختر عمران معرفی کرد. آنان افزودند، ما آمده‌ایم تا به هنگام ولادت فرزند شکوهمندت تو را یاری کنیم.»
 
همچنین در صفحه 303 کتاب درباره «موقعیت شکوهبار فاطمه (س) در آینه سخن محمد (ص)» می‌خوانیم: «دخت فرزانه پیامبر گستره وسیعی از قلب مصفای پدر پرشکوه خویش را از آن خود ساخته و در سازمان وجود و روح پاک او بهترین نقطه‌ها را گرفته بود. پیامبر، فاطمه (س) را دوست می‌داشت، اما نه بسان دیگر پدران که دخترانشان را دوست می‌دارند؛ چراکه مهر آن حضرت نسبت به فاطمه (س) آمیخته با تجلیل و تکریمی وصف‌ناپذیر بود. رفتار و عملکردی که از شخصیت والایی چون پیامبر در برابر دخت فرزانه‌اش دیده می‌شد، چنان تفکر‌انگیز و دارای پیام بود که تاکنون از هیچ پدری نسبت به دخترش در همه عصرها و نسل‌ها دیده نشده است.»

نخستین چاپ کتاب «فاطمه زهرا (س) از ولادت تا شهادت» در 870 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات گل‌پوش منتشر شده است. 

 
 
Review Count : 0 Review

0/700
Change the CAPTCHA code