( 0. 0 )

کتاب «صحیفه فاطمیه سلام‌الله علیها؛ ادعیه حضرت صدیقه طاهره» به همت نشر قرآن و اهل‌بیت نبوت منتشر شده است.

کتاب «صحیفه فاطمیه سلام‌الله علیها؛ ادعیه حضرت صدیقه طاهره» به همت نشر قرآن و اهل‌بیت نبوت منتشر شده است.

این کتاب از شش بخش با عنوان‌های ادعیه ایام هفته و ماه، تعقیبات نماز‌های یومیه، ادعیه در حوائج، ادعیه عمومی، نماز‌های حضرت صدیقه طاهره، حدیث شریف کساء و همچنین خاتمه و دو ضمیمه خطبه فدکیه و اهمیت دعا تشکیل شده است.

نماز و ادعیه حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علی‌ها به عنوان منبعی غنی و ارزشمند از جمله منابع ادعیه امامیه به حساب می‌آید. ادبیات ویژه، کم حجم بودن در عین جامعیت و گره‌گشا بودن از جمله ویژگی‌های ادعیه این وجود نورانی است، گردآورنده در مقدمه این کتاب چنین آورده است:

هرگاه صحبت از دعا به میان می‌آید بیشتر به موضوع اظهار حاجت یا حوائجی خاص به درگاه خداوند به منظور برآورده شدن آن‌ها توجه می‌شود و گویی همین بعد از دعا برای دعا کننده کفایت می‌کند. اما با نگاهی به متن دعا‌های موجود از ائمه اطهار علیهم‌السلام آنچه به روشنی به آن توجه شده، قرب به پروردگار متعال و ارزاق معنوی است.

لازم است فرد بیشتر به بعد معنوی دعا توجه داشته و خواسته خود را بر دریافت رحمت‌های خاص و رفع موانع هدایت جهت دهد و برآورده شدن حوائج مادی را به تشخیص صلاح خداوند مدبر واگذار نماید.

بخش اول این کتاب به ادعیه روز‌های هفته و ماه می‌پردازد و همچنین تعقیبات نماز‌های یومیه و تسبیحات مختلف حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها از برخی عناوین بوده که در باب دوم بدان اشاره شده است.

بخش سوم این کتاب نیز در بیان دعا‌هایی برای برآورده شدن حوائج گوناگونی مانند دعایی در درمان تب، دعا برای آسان شدن کار‌ها و پرداخت قرض، دعا برای درد دندان، دعایی برای رفع گرسنگی است.

اما در بخش چهارم این کتاب به ادعیه‌هایی می‌رسیم که برای حوائج عمومی از حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علی‌ها انشاء شده است؛ ادعیه‌هایی همچون دعا برای هنگام خواب، دعایی در سختی‌ها و ناگواری‌ها، دعا برای رفع بدخوابی، دعا برای رفع بی‌خوابی.

بخش پنجم این کتاب اختصاص به نماز‌های وجود بزرگوار حضرت فاطمه سلام‌الله علی‌ها دارد شامل نماز‌های حضرت در روز جمعه، نماز تعلیمی از جبرئیل، نمازی برای پیدا شدن گم شده، نماز شب جمعه و... است؛ و بخش ششم این کتاب نیز به طور ویژه به حدیث شریف کساء پرداخته شده است.

همچنین در خاتمه نیز ادعیه آن حضرت در زمان وفاتش و دعای حضرت در زمان احتضار بیان شده است.

خطبه فدکیه که از یادگاران بی‌بدیل حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها به شمار می‌رود در ضمیمه این کتاب به همراه نکاتی درباره اهمیت دعا قرار دارد.

در بیان اهمیت دعا در بخش ضمیمه این کتاب چنین آمده است:

برخی از فواید بررسی فرهنگ دعای اهل‌بیت علیهم‌السلام این است که اولاً دعا فهم قرآن را آسان‌تر می‌کند. اگر فرهنگ دعا به خوبی شناخته شود، عکس العمل انسان نسبت به قرآن تغییر می‌کند و ثانیاً دعا به انسان سبک زندگی معرفی می‌کند.

گردآورندگان در این کتاب از ۳۰ منبع تفسیری و روایی بهره برده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از: بحارالانوار، فلاح السائل و نجاح المسائل، مکارم الاخلاق، من لا یحضره الفقیه، اقبال الاعمال، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، الامالی و....

چاپ هفدهم کتاب صحیفه فاطمیه سلام‌الله علی‌ها با شمارگان ۳۵۰۰ نسخه در ۲۷۳ صفحه به قیمت ۱۲۰۰۰ هزار تومان به همت نشر قرآن و اهل‌بیت نبوت در سال ۱۳۹۷ منتشر شده است.

Review Count : 0 Review

0/700
Change the CAPTCHA code