( 4.3 1385 )

ریاحین ـ حجت‌الاسلام علی رفیعی چالوسی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در رابطه با تدوین شخصیت و اهمیت زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: در رابطه با اهمیت شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها با توجه به اینکه ایشان ذو ابعاد هستند و معرفت و شناخت ایشان برای افرادی همچون ما که افرادی عادی هستیم محال است (چرا که معرف باید اعرف از معرف باشد) بنابراین برای شناختن حضرت می‌بایست از معصومین کمک بگیریم و بدانیم در این زمینه چه فرموده‌اند.

وی افزود: مرحوم طبرسی در کتاب مستدرک الوسایل از امام صادق علیه السلام روایتی را نقل می‌کند که حضرت فرمودند: خداوند را حرمی است و آن مکه می‌باشد. حرم یعنی هر چیزی که احترام آن واجب است و لذا امام حسین علیه السلام به دلیل احترام و حرمت مکه در آن مکان قتال نکرد و از خصایص مکه آن است که در هر زمان هر کسی که وارد مکه شود باید احرام ببندد. حضرت در ادامه فرمودند: پیامبر صل الله علیه وآله را نیز حرمی است در مدینه.

صادق آل محمد«صل الله علیه وآله» و دختری که هنوز متولد نشده
حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه رسول خدا صل الله علیه وآله علاقه خاصی به این شهر داشتند، تصریح کرد: در بخشی از دعاهای رسول خدا صل الله علیه وآله آمده است که فرمود خداوندا مدینه را محبوب ما ساز همچنان که مکه را محبوب ما ساختی! حضرت صادق علیه السلام در ادامه فرمودند برای امیرالمؤمنین علیه السلام نیز حرمی است و آن شهر کوفه و ما اهل بیت را نیز حرمی است در شهر قم.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها در اینجا بروز و ظهور پیدا می‌کند. آنجا که امام در ادامه حدیث می‌فرمایند: بزودی بانویی از اولاد من در آنجا (قم) دفن می‌شود که نام او فاطمه است یعنی شخصیت وجودی این بانو به گونه‌ای است که شهر قم ، به سبب حضور ایشان دارای حرمت و احترام شده است.

این بانو دارای مقام عصمت بوده است
وی در ادامه با اشاره به جایگاه خاص قم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حرم اهل بیت علیهم السلام در قم است به احترام حضرت معصومه سلام الله علیها این مکان باید به دور از هرگونه گناه ، عصیان، ظلم و طغیان باشد، در این شهر باید حرمت‌ها و حریم‌ها حفظ شود چرا که این مکان، مکان امن الهی است. در همین رابطه درباره شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها چنین نقل است که در میان دختران حضرت موسی بن جعفر علیه السلام تنها ایشان ملقب به معصومه بوده اند، یعنی ایشان دارای مقام عصمت بوده است.

حجت‌الاسلام رفیعی افزود: در لسان عرب هرگاه القاب به کار برده می‌شود همراه با مسمای خاصی است یعنی معنای خاص خود را دارد. ممکن است نام فردی فاضل انتخاب شده باشد اما وی اهل فضیلت نباشد یا نام فردی جواد باشد در حالی که وی اهل بخشش نیست اما درباره ائمه معصومین علیهم السلام این‌گونه نیست و افرادی که در مسیر اهل بیت گام برمی‌دارند نیز این‌گونه نبوده‌اند. لذا حضرت معصومه سلام الله علیها را طاهره می‌نامیدند چرا که به معنای واقعی پاک بود و گناهی از ایشان سر نزد، بنابراین بی‌دلیل نیست که حضرت، معصومه نامیده شد.

رشیده نامیده می شد چراکه در بلوغ فکری و علمی بی مانند بود
وی در ادامه با اشاره به برخی از القاب حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: از دیگر القاب ایشان حمیده است چون حضرت قابل ستایش بود. همچنین ایشان را رشیده می‌نامیدند چرا که از نظر بلوغ علمی، فکری و در علم حدیث، رجال‌شناسی و تفسیر به معنای واقعی قابل اعتماد بودند. حضرت معصومه را مرضیه، تقیه و سیده نیز می‌نامیدند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: حتی در کتاب زبدة‌التکالیف آمده است که ایشان صدیقه و سیدالنساءالعالمین نیز نامیده می‌شدند و این بیانگر شخصیت والای این بانوی بزرگوار است.
حجت‌الاسلام رفیعی در تبیین فرازهایی از زیارت‌نامه حضرت معصومهسلام الله علیها گفت: این زیارت‌نامه مأثور از امام رضا علیه السلام است یعنی زیارت‌نامه‌ای که در حرم حضرت معصومه خوانده می‌شود به امر امام رضا علیه السلام انشاء شده است. در فرازی از این زیارت‌نامه آمده است که « فان لک عندالله شأنا من الشأن» ؛ برای تو نزد خدا مقامی از مقام‌ها می‌باشد؛ همه تلاش می‌کند تا از طریق تقوا و پرهیزگاری نزد خداوند مقام و منزلتی بدست آورد. طبق زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام الله علیها، ایشان این شأنیت و مقام را نزد حضرت حق بدست آورده است. لذا به دلیل چنین مقام و جایگاهی حضرت می‌توانند ما را شفاعت کنند، به عبارت دیگر ما خطاب به حضرت معصومه سلام الله علیها می‌گوییم شما در نزد خداوند به جایگاهی رسیده‌اید که مقام شفاعت از آن شماست و به قدری در نزد پروردگار از قداست و منزلت برخوردار هستید که اگر از خدا درخواستی داشته باشید خداوند آن را می‌پذیرد. دقت کنیم که این سخن، سخن امام رضا علیه السلام درباره این بانوی بزرگوار است.

سفارش ویژه برای زیارت حضرت
حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه و در بیان آثار و ثمرات زیارت این بانوی فاضله تصریح کرد: سفارشات ویژه‌ای نسبت به زیارت این بانوی بزرگوار شده است و گفته می‌شود که زیارت این بانو دارای شرایطی است، از جمله علامه مجلسی (ره) از امام رضا علیه السلام روایتی نقل می‌کند که فرمودند اگر کسی او را در حالی که عارف به حق اوست زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود اما منظور از عارف‌بودن نسبت به حق حضرت معصومه چیست؟

وی با بیان اینکه معرفت نسبت به شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها نوع خاصی از شناخت و آگاهی می‌باشد، گفت: آیا منظور از شناخت حضرت این است که بدانیم ایشان دختر موسی بن جعفر علیه السلام و خواهر حضرت رضا و عمه جوادالائمه علیهم السلام هستند، آیا همین کافی است یا معرفت از این جهت منظور است که بدانیم این بانو حبیبه خداست و در نزد خداوند مقام و منزلتی ویژه دارد، آنچنان که اگر بخواهد و خداوند به ایشان اذن دهد هرچه ایشان اراده کند، واقع می‌شود یعنی مظهری از مظاهر خداست که عدالت، صدق و راستی خدا را در این مظهر می‌توان دید.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید ذکر و یاد خدا به انسان آرامش می‌بخشد، به همین شکل هنگامی که شما در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها زیارت‌نامه یا دعا قرائت می‌کنید احساس آرامش به شما دست می‌دهد و این مصداق آیه الا بذکرالله تطمئن القلوب می‌باشد. ما اگر حقیقتا این بانوی بزرگوار را بشناسیم بهشت بر ما واجب می‌شود. اگر بدانیم حضرت با گناه، ترک نماز، بی‌عفتی و بی‌حجابی مخالف و با دین‌محوری، دین‌داری، ولایت و راستی و درستی موافق است و در همین مسیر گام برداریم مسلما به دستورات ائمه اطهار علیهم السلام عمل کرده‌ایم لذا بهشت نیز بر ما واجب می‌شود.

خبرگزاری شبستان

Review Count : 0 Review

0/700
Change the CAPTCHA code