( 4.8 655 )

ریاحین ـ حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفی آخوندی، عضو هيئت علمی پژوهشكده تحقيقات اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) در پاسخ به اين سؤال كه چگونه حضرت زينب(س) كه فقط دختری شش يا هفت ساله بودند، خطبه‌های حضرت زهرا(س) را به عنوان يك راوی روايت كرده‌اند، گفت: علم حضرت زينب(س) علمی نبود كه حاصل تحصيل باشد. بلكه خداوند به ايشان علم لدنی عنايت كرده بودند به نحوی كه امام سجاد(ع) در شأن حضرت زينب(س) فرمودند: حضرت زينب(س) عالمه غير معلمه هستند. يعنی عالمی كه معلمی نداشته است.

وی تصريح كرد: خداوند به خاطر پاكی اين دختر به وی علم لدنی دادند تا علم معصومان را در عرصه ظهور به مردم برساند و قيام عاشورا را ابلاغ كند و اگر ايشان نبودند مشخص نبود كه قيام عاشورا اينچنين در گستره جهان گسترده شود.

حجت‌الاسلام آخوندی با اشاره به اينكه نام حضرت زينب(س) در قرآن نيامده است، گفت: اگر چه نام ايشان در قرآن نيامده است اما برتر از حضرت مريم و حضرت آسيه هستند، چرا كه رسالت ايشان بزرگ‌تر بود.
حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفی آخوندی:
حضرت زينب در خصوص واقعه عاشورا فرمودند من چيزی جز زيبايی نديدم و مسلماً ايشان همين زيبايی را برای مردم بازگو كردند تا سخنانشان جاودانه شد

وی در پاسخ به اين سؤال كه ويژگی سخنرانی‌های حضرت زينب(س) چه بود كه باعث شد اين پيام در مردم تأثيرگذار باشد، گفت: حضرت زينب(س) واقعيت و حقايق را بازگو كرد. مردم با حقايق آشنا نبودند و دشمنان كاری كرده بودند كه مردم حقايق را نبينند و حضرت زينب(س) واقعيت و حقايق را كه متصل به حقيقت اصلی يعنی خداوند متعال بود بيان كرد و همين بود كه در دل‌ها نشست و جاودانه شد.

اين عضو هيئت علمی پژوهشكده تحقيقات اسلامی با تأكيد بر تأثير نوع نگاه حضرت زينب(س) به واقعه عاشورا، گفت: حضرت زينب(س) در خصوص واقعه عاشورا فرمودند من چيزی جز زيبايی نديدم و مسلماً ايشان همين زيبايی را برای مردم بازگو كردند و همين بود كه سخنان ايشان در مردم تأثيرگذار شد.

وی تصريح كرد: حضرت زينب(س) واقعيات و حقايق را می‌ديد اما مردم آن حقايق را نمی‌ديدند و حقايق وقتی حقيقت است كه به خدا متصل باشد و به سمت خدا برود. اگر به سمت خدا رفت و با خدا پيوند خورد هميشه جاودانه خواهد بود.

نويسنده كتاب «فرهنگ موضوعی جهاد و دفاع در آينه روايات و آيات» آيه 177 سوره بقره كه می‌فرمايد: «وَالصَّابِرِينَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ؛ در سختى و زيان و به هنگام جنگ شكيبايانند آنانند كسانى كه راست گفته‌‏اند و آنان همان پرهيزگارانند» را به عنوان مصداقی از جهاد حضرت زينب(س) قرائت كرد و گفت: حضرت زينب مصداق بارز تمام آيات و به ويژه اين آيه است.

وی در پايان گفت: در واقع حضرت زينب(س) با دو جنگ مواجه بودند، يكی جنگ سخت كربلا و دومی جنگ نرم و تبليغاتی دشمن كه بسيار مشكل‌تر از جنگ سخت است و حضرت زينب (س) با هر دو جنگ روبه‌رو شد، پايداری كرد و به پيروزی رسيد.

 

Review Count : 0 Review

0/700
Change the CAPTCHA code