( 4.6 1414 )

ریاحین ـ حجت الاسلام علی رفیعی، کارشناس سیره و حدیث در گقتگو با خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان در تبیین عظمت و ابعاد شخصیتی حضرت زینب سلام الله علیها گفت: شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها از چند منظر قابل تامل است. نکته مهمی که در شناخت شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها می تواند برای ما راهگشا باشد توجه به این مسئله است که بدانیم نوع تعامل انسانهای کامل با دیگران که خود دارای شخصیتی تکامل یافته هستند، ماهیت و سرشت مخاطب را معین می کند. در همین راستا نوع برخورد و مواجهه انسانهای کامل معاصر با حضرت زینب سلام الله علیها با این بانوی بزرگوار بسیار حائز اهمیت است.

 


وی با اشاره به آیات 7 تا 10 سوره مبارکه انشقاق تصریح کرد: طبق تصریح این سوره برخی از انسان ها در قیامت نامه عمل خود را با دست راست دریافت می کنند که این نشانه پاکی و صحت شخصیت آنها می باشد و برخی نامه عمل را از پشت سر می گیرند که این دال بر عدم شخصیت، ذلت و پستی آنهاست.
این کارشناس سیره و حدیث در ادامه نوع برخورد و مواجهه حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام به عنوان یک انسان کامل با حضرت زینب سلام الله علیها را تشریح کرد و افزود: در کتاب «تحف العالم» نوع مواجهه حضرت امام حسین علیه السلام که مظهر الهی است با حضرت زینب سلام الله علیها بیان شده است. از جمله در این کتاب نقل است که روزی حضرت هنگام تلاوت قرآن متوجه ورود خواهر به خانه می شوند و به محض اطلاع، قرآن را با احترام در گوشه ای قرار داده و و برای تعظیم ایشان از جای برمی خیزند. اینگونه و این سطح از احترام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نسبت به خواهر، عظمت شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها را می رساند که امام این چنین در مقابل خواهر تواضع دارند.


وی افزود: همچنین در تاریخ و منابع تاریخی نقل است که حضرت امیرالمومنین علیه السلام هنگامی که این بانوی جلیل القدر به زیارت مرقد شریف جدبزرگوارش رسول گرامی اسلام صل الله علیه وآله مشرف می شدند، شخصا همراه با دو فرزند برومندش حضرت امام حسن مجتبی و حضرت امام حسین علیهم السلام اطراف این بانوی مجلله قرار می گرفتند و ایشان را تا مسجدالنبی و سپس تا منزل همراهی می کردند.

بنابراین معلوم می شود حضرت زینب سلام الله علیها از چنان عظمت شخصیتی برخوردار بوده است که امیرالمومنین علیه السلام شخصا حفاظت و مراقبت از ایشان را بر عهده می گرفتند و این نیست مگر به دلیل عبودیت حضرت زینب سلام الله علیها.

این کارشناس دینی در بیان دلیل عظمت شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها به مسئله عبودیت و اطاعت آن حضرت اشاره کرد و گفت: قرآن کریم می فرماید «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» هر چه تقوای شما بیشتر باشد به همان میزان نزد پروردگار منزلت دارید و حضرت زینب سلام الله علیها به قدری نزد خداوند تبارک و تعالی مقام و منزلت دارد که سزاوار چنین رفتاری از سوی انسان کامل است. چرا که مردان الهی در برابر انسان هایی که در راه خدا قدم برمی دارند، اینچنین تواضع نشان می دهند. و این بانوی با کرامت به حدی نزد خدا عزیز و عزتمند است که ائمه نیز او را این گونه عزیز می دارند .


حجت الاسلام رفیعی افزود: عبودیت حضرت زینب سلام الله علیها را از این منظر می توان نگریست که ایشان در تمام شبها اهل تهجد و اهل قرائت قرآن و نماز شب در تمام طول عمر بود. از همین رو به « عابد آل علی» معروف هستند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی خاص علم ائمه اطهار علیهم السلام و تفاوت آن با سایر علوم و علم دانشمندان خاطرنشان کرد: حضرت زینب سلام الله علیها همچون سایر ائمه اطهار علم لدنی داشت و لذا به «عالمه غیر معلمه» شهرت یافته بود. یعنی تمام علوم و دانش ایشان از جانب خدا بر او الهام می شد.
حجت الاسلام رفیعی همچنین به فعالیت های علمی حضرت زینب سلام الله علیها اشاره کرد و افزود: حضرت در خانه خود مجلسی برای زنان داشتند که در آن مباحثی در رابطه با نشر عقاید، احکام الهی و تفسیر قرآن کریم برای آنها مطرح می کردند.


این کارشناس دینی شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها را دارای مقام عصمت، فصاحت و بلاغت مثال زدنی در کلام برشمرد و گفت: ایشان در عین دارا بودن این حال بسیار صبور و شجاع بود همچنان که قرآن در توصیف این افراد می فرماید: «الذین صبروا و علی ربهم یتوکلون» و این از خصوصیات ویژه حضرت بوده است.


وی در رابطه با القاب حضرت زینب سلام الله علیها نیز به برخی از آنها اشاره و تصریح کرد: این بانوی کریمه و بزرگوار دارای القاب بسیاری بوده اند که از جمله آنها لقب «عقیله بنی هاشم» را می توان نام برد. آنچه انسان را از سایر موجودات متمایز می کند «عقل انسان» است و آن حضرت دارای عقل کامل بوده است. چون ممکن است انسان عقل داشته باشد اما این میزان عقل، درآن حد مورد نظر الهی نباشد. اما ایشان عقیله بوده است یعنی دارای عقل کامل. همچنین موثقه و عالمه نیز از دیگر القاب این بانوی بزرگوار ذکر شده است.
حجت الاسلام رفیعی تاکید کرد: به بانویی که بزرگوار و کریمه باشد نیز عقیله گفته می شود و از آن جا که حضرت زینب سلام الله علیها در میان خاندان خود بسیار عزیز و کریمه بوده است ایشان را عقیله نیز نامیده اند. حضرت حتی به «عقیله الطالبین » نیز مشهور هستند .

Review Count : 0 Review

0/700
Change the CAPTCHA code